Trip to Sri Aman part 2

Next day, masih lagi di Sri Aman. Trip hari ni ke Lubok Antu. Kat area Lubok Antu ni popular ngan Dam Batang Ai (Empangan Hidro Batang Ai) and Hilton Batang Ai Long House Resort.


Aku rasa Monyet ni ler landmark untuk Lubok Antu. Sri Aman town burung merpati. Aku tak sempat nak ambik gambar sebab bila dah balik hotel lepas dinner aku terus tidur. Tak ingat nak bergambar. Habis keja singgah jap kat pasar Lubok Antu. Aku tak beli apa2. Nade rembat 2 bungkus pekasam ikan lampam jawa. Kakak tu kata kat Lachau mahal sikit sebab dia org pun ambik dari Lubok Antu. Aku tak tau. Balik kelak check harga. Pekasam kat sini tak sama ngan Pekasam kat Semenanjung. Kalau kat Semenanjung nasi / beras kat pekasam tu aku tengok digoreng dulu. Kat sini beras tu ditumbuk sampai jadi tepung. Jadi colornya putih. Aku suruh Nade cuba dulu. Kalau sedap, next time datang baru beli.


Kat Sarawak waterfront mcm ni memang dah biasa. Kat Sri Aman pun ada. Sori tak de pic untuk waterfront Sri Aman. Walaupun tak sebesar Kuching Waterfront tapi sungainya lebih hidup. Aku cakap macam tu sebab boleh dgr ikan melompat.
Satu-satunya bangunan tinggi kat Lubok Antu. Yang pastinya PDRM punya tapi tak pasti balai ataupun tempat kediaman sebab masih dalam proses pembinaan.

Balik dari Pekan Lubok Antu, oleh sebab keja dah habis kita org melencong ke Batang Ai Long House resort. Dr jauh boleh nampak dam yg memang besar amat. Sampai kat atas baru tau kalau nak pegi resort kena naik bot. Jarak dari jeti ke resort ambik masa 15 minit. Kalau mcm tu may be next time baru pg. Lepak kejap kat jeti. Yg aku amaze sgt air kat sungai & di luar dam ni jernih sgt. Air dia kehijauan. Mesti byk ikan.

Balik Kuching baru ler one of my staff bg tau kat atas dam tu ada shop lot dan tempat org mancing. Kalau gitu next trip nanti bawak pancing lah. Hu3x.

Dr Batang Ai singgah kat Sungai Raya. Saja nak tengok sungai nya mcm mana. Mana la tau kalau ada air terjun. Balik hotel nanti ambik baju then pg mandi. Tapi dah namanya sungai, sungai jer lah tak de air terjun. Keciwa. Cancel plan. Air kat sungai tu memang bersih sgt. Bukan merah mcm kat Matang tapi memang bersih mcm air paip tapi tak jadi le. Sungainya mcm dalam jer. Air deras lak tu. Balik hotel, tido.

Note: No pic for Btg Ai ngan Sg Raya. May be next time.

YANI

2 comments:

jokergurl said...

nice blog...........

Yanie said...

thax jokergurl. Rajin2 lah singgah. :)