Trip to Simunjan

On 2nd to 3rd March, aku ada work trip ke Simunjan. For info, Simunjan kalau ikut jalan darat dari Kuching mungkin dalam 150km abaut 2 to 3 hours driving. Why take too long? Sebab jalan dia tak mcm highway di Semenanjung, byk lubang kat sana sini dan banyak selekoh tajam. So yang pernah sampai Sarawak dan pernah masuk area luar bandar...maybe know how the road look like.

View sepanjang jalan memang sgt cantik walaupun jalan tak seberapa. Lebih-lebih lagi sekarang ni musim padi masak. Uols akan tengok kiri kanan jalan padi jer dan rumah panjang orang Iban. Aku tak sempat nak ambik gambar sebab driving, so just enjoy the view sambil membebel sebab jalannya teruk.

Aku saja take this pic sbb tahunnya sama dgn tahun lahir aku.

Sampai Simunjan kita org terus check in. Bandarnya kecil jer so dont expect hotelnya macam kat town. Mmmm...bukan hotel sebenarnya tapi Inn. Janji ada tempat nak lelap. Kat Sarawak ni every town ada landmark dia. Mcm Kuching, landmark off course kucing, Serian buah durian. Aku carik juga landmark Simunjan ni. Tapi tak de. Dont know why.



Pemandangan kat Pekan Simunjan. Pekannya kecil je. Sekali pusing dah habis.




Walaupun the biggest population daerah Simunjan ni Iban tapi dah kat pekan off course mojiritinya Chinese. Gambar kat atas buktinya.


Sempat pg dalam 8 ke 10 buah rumah panjang dan aku tak sangka selain panjang (min 5 pintu dan tak ade maksimum. Selagi ada ruang/tanah mereka masih boleh tambah other pintu) bila aku masuk jer kat dalam rumah aku tak expect rumah mereka besar dan agak moden. One of the long house tu memang mewah sgt dan pintu every rumah tu bukan pintu kayu biasa ok...pintu kaca yg biasa kita tgk kat umah banglo. Aku pun tak terkata dan veranda (aku tak tau dalam bahasa Iban dia org panggil apa ) tempat mereka duduk berkumpul dah dipasang jubin. Walaupun nampak moden tapi masih ada ciri tradisional. Memang cayalah dgn dia org ni.



Salah satu umah pjg yg aku sempat pg.

Yang aku paling respek ialah mereka ni peramah. Mereka terima org luar dtg tanpa rasa curiga (kalau aku org yg aku tak kenal approach aku, dah lama dah aku lari). My buddy seronok sgt lambai2 pakcik makcik yg duduk kat luar / berjalan kaki kat sepanjang jalan. Nade ni mesti tgh berangan jadi wakil rakyat. Hu3x.

Next trip ke Sri Aman. Yg tu other post lah pulak.

YANI

4 comments:

Oh!Belog said...

macam best je simunjan ni..

-----------------------
nak ajak join ohbelog.com, komuniti blogger terbaru Malaysia..
daftar dan dapatkan traffik free..
http://ohbelog.com/

Yanie said...

hmmm...kalau suka nature may be le. Kalau tak, memang tak boleh blah sebab malam memang sunyi sepi...

afqh said...

apa tempat menarik kat simunjan ni
first time dengar nama tempat ni
thanks for the post

Yanie said...

Sebenarnya tak de tampat yang menarik sangat kat sini. Sorry ler org Simunan kalau ada yang terbaca. Tak sure kalau ada homestay ke apa...tapi kalau setakat drive and enjoy the view boleh lah. Udang galah sangat la murah kat sini.