Dulu dan sekarang?

Aku terfikir tentang perkara ni masa tgh drive on the way nak ke KFC. Bertapa mewahnya anak2 sekarang. Sebut jer nak apa pasti dapat. Aku terkenang masa zaman aku budak2 dulu payahnya nak dapatkan apa yg kita nak. Nak mintak ngan mak ayah pun tak berani mcm ne nak dapat? Aku saja nak share because tau mungkin most of us pun may be ada citer yg sama.

Balik keja semalam tak sempat masuk rumah Cece dgn muka tak bermaya (sebab demam) sambut aku dengan senyum. This is the best kalau ada budak kat rumah. Penat automatik hilang. Dia tarik tgn aku supaya aku menunduk dan berbisik bagi tau nak makan KFC. Aku tengok jer muka dia yg tak mandi lagi sebab still dgn short pan & t-shirt comotnya.

Aku: Mandi dulu, Mami rehat jap then kite pg KFC.

Tgh tonton American Idol aku terkeluar inai yg aku beli kat Kamdar tgh hari tu. So. sambil tgk American Idol aku pakai inai. Si kecik ni tengok dgn muka curious nya. Aku tanya nak ke tak, dia angguk kepala. So, petang tu sambil tengok American Idol kita 3 beranak pakai inai. Berguna jugak benda ni.

Tak sempat inai kat jari kaki aku kering (aku suka pakai inai kat kaki jer), Aisya / Cece dah merengek nak KFC. Aku pg KFC dgn inai yg tak basuh lagi di kaki. Masa driving ni aku melayan perasaan dgn suara Aisya dan Maher Zain nyanyi lagu Inya-Allah.


Ni ler budak bertuahnye...

Bertuahnya budak2 sekarang...aku dulu KFC pun aku tak kenal. First time masuk KFC masa umur dah 15 - 16 tahun kot. Nak makan ayam goreng??? Beli jer kat kedai atau goreng sendiri. Tak tau pun KFC.

Budak sekarang
- belum 1 tahun dah pegi KFC, dah kenal Big Apple, Secret Receipt, Kenny Rogers
- belum 5 tahun dah reti guna hp, pakai laptop. ada yg mintak as b'day present. Belum sekolah lagi tu
- dah reti surf internet
- belum 5 tahun mak ayah dah bawak pg tengok wayang
- shopping...pilih barang sendiri. Nak Barbielah (girl especially), kalau lelaki Ben 10 kot

So many thing aku rasa ada byk lagi. Tak tertaip...

Kita dulu apa yg mak ayah bagi itu le yg kita ambik. Tak leh nak demand. Wayang / PC / Internet, rasanya masa kat U baru tau semua tu. Aku bukan budak kampung yg duduk nun kat pedalaman yg jauh dr bandar. Kenapa aku sendiri boleh lambat di expose dgn benda ni kan. May be sbb parent aku tak bwk pg ke tempat mcm tu.


Bila aku fikir balik...aku pernah tanya kat diri sendiri kenapa masa budak2 dulu mak ayah aku boleh besarkan kita (aku ada 4 beradik) dgn duit gaji yg tak sampai 300 pun sebulan sedangkan kita sekarang ni gaji 3K - 4K, hujung bulan pun boleh sesak. Bila aku tengok list down yg aku buat sendiri...now I know. Kita sendiri dah biasakan anak2 dgn benda mewah. Ye lah...zaman sekarang ni more to material than rohani.

Bila tengok list down yg aku buat sendiri...buat mcm apa yg parent aku buat dulu byk benda boleh save. Tapi kalau tak de langsung kesian pulak ngan anak2. Kena kurangkan kot dari sekarang ni. Duit lebih boleh simpan. Kalau tak pun guna pg bercuti. SPEND lagi.

So, my dear reader (kalau ada), what do you think?

No comments: