Trip to Sibu part 2

Tak byk yg aku boleh citer trip ke Sibu. Apa yg best kat Sibu? Mee Kolok dgn Mi Sapi nya memang best gile...terbaik dari ladang. 2 kedai aku tried both sedap. Yg aku tak leh nak blah...ramai kata makanan kat Kampung Dato' sedap (Kampung Dato' ni ala2 Kampung Baru kat KL). So, pegi jugak ler...jgn tak cuba. Tak rugi pa pe pun. Aku tak tau nama kedai tapi yg pastinya tukang masak kat situ pondan. Ingat nak cuba ayam penyek...bila tengok nasi yg dihantar kat customer lain nasinya warna hijau. Hilang selera aku. So aku order jer Nasi ayam goreng. Nasi warna kuning dgn ayam lama yg memang keras tak leh nak makan. Bukan over cook tapi mcm dah byk kali dimasak. Tak lalu aku. Ditambah dgn service yg memang teruk sampai kawan aku membebel. Lepas ni tak yah pg Kampung Dato'. Black list.

Next day dinner kat Seri Menanti restoren. Ada kata makanan kat sini mahal. So order a few menu...berbaloi dgn harga. Bagi aku tak mahal.... Kalau bab makan bg aku mahal tu no. 2 janji sedap. Murah pun kalau makan nak termuntah wat pe. Seri Menanti sedap. Leh cuba. Tempat? Kalau tak salah aku tak jauh dari stesen bas ekspress. Cite yg paling menarik masa on da way balik Kuching, masa tu hujan memang lebat. Nasib baik bukan aku yg drive. Huk3x. Pelik sbb ada driver dr Kuching bg signal lampu tinggi. Biasanya kalau ada isyarat lampu ni ada speed trap, Tak kan ler polis keje jugak hujan2 ni kan. Rupa2 nya ada lori terbabas. Aku terus sound nade spy bawak slow sbb jalan licin. Minah ni bwk keta mcm jantan.

Lori terbalik. Aku gurau kat Nade, tak nak ambik no. ke? Hu3X...Tapi bila dah dekat no. flat lori dah ditutup. Cepat betul d'rang ni.

Aku pernah citer tentang bukit Bengunan. Aku sempat anbik gambar ni. Ni masa keta turun dari bukit. Tak sempat ambik dati puncak bukit. Ni dah tgh2 bukit dah ni. Tinggi kan!

Lepas Bukit Bengunan kita org berhenti kat Sg Tenggang. Berhenti jap jer. Lepas tu blah. Tak sampai lima minit, Nade yg tgh driving menjerit kat aku sbb ada keta berpusing kat tgh jalan. Sebenarnya aku nampak gak ada keta masuk kat laluan bertentangan tapi aku tak tengok lak keta tu berpusing. Nasib dia baik sebab waktu tu hujan, jadi keta tak berapa laju dan org kat dlm keta tu bernasib baik sgt sebab dekat depan keta aku dgn Nade ada a few car dan depan sekali trak keta tu tak rempuh keta tu. Kalau tak, tak tau mcm ne.

Nade slow keta dan tanya aku nak tolong ke tak. Aku tak sempat jwb dia dah turun. Mungkin kesian tgk driver tu mcm blur jer. So, kita jadi resquer ler hari tu. Berhujan2 lak tu. Ingatkan keta yg slow nak tolong. Memang tolong pun, tolong tengok jer. Nasib baik ada keta hilux berhenti. Driver tu bukan local, dia kata dia dr Thailand. Dia ler yg tolong tarik keta tu. Keta Viva ni kalau tanah tak becak mesti dah masuk longkang. Bagus jugak hari tu hujan. Habis resquing, Nade bg tahu aku...dia tolong bukan setakat kesian tapi just imagine kalau kita on his shoes. Hope kalau jadi mcm tu kat kita, ada org akan berhenti tlg.

FYI, jalan Serian - Sri Aman ni memang byk bukit...mcm ular. Dahlah jarang org lalu lalang.

Note: Ini bukan kali pertama aku tgk benda mcm ni berlaku kat keta Viva (Lost control masa jalan licin then berpusing2). Ringan sgt ke keta tu coz' so ez to lost cotrol.

No comments: