Seluar hitam, T-shirt merah dan sport shoes

Selama ni as parent kita sering berpesan kat anak-anak semasa hantar mereka pergi sekolah. Belajar rajin-rajin, dengar cakap cikgu, jgn nakal dan bla...bla...bla. Aku pun actually one of them lah. Kalau kena out station a few day. Lagi lah panjang lebar pesanan tu. Macam lah budak lima tahun kat atas ni boleh faham. Ambik mudah...buat2 dia orang faham jer lah kan.

So hari ni entah macam mana Aisya kata kat aku cikgu pesan hari ni pakai seluar hitam, t-shirt merah dan sport shoes. Adik aku yang selalu jemput balik bantah cakap dia..."Cikgu tak pesan apa2 pun. Kalau betul mesti cikgu dah pesan kat Mak Su. Kalau tak dia orang SMS jer." Mak aku pulak sokong sekali kata Mak Su nye.

Mengamuk minah ni sebab semua orang tak percayakan dia. Oleh kerana nak cepat, aku pujuk suruh jer dia pakai baju kurung dan bekalkan jugak seluar hitam, t-shirt merah dan sport shoes (nak sedapkan hait dia). Sampai sekolah nanti tukar. Rajuk si genit sampai mak aku lambai bg flying kiss pun dia boleh buat dont know. Selalunya dia lah beria2 mcm tak balik rumah dah.

Sampai kat Kindy dia, semua orang pakai seluar hitam, t-shirt merah dan sport shoes. Aku approached cikgu dia.

Cikgu Aisya bagi tahu memang dia dah pesan awal2 supaya bawak seluar hitam, t-shirt merah dan sport shoes since hari Rabu hari tu, takut budak-budak lupa. Si genit ni terus ambik baju kat dalam beg dan tukar kat toilet. Masa aku tolong tukar baju tu sempat dia bisik kat telinga aku..."Cece tak tipu kan". Aku hanya angguk kepala dan senyum. "OK Mummy say SORRY.

Air muka dia ada riak puas hati. Dia tak bohong.

Lesson yang aku dapat hari ni...
Budak2 memang tak akan bohong. As parent, kita boleh tahu mereke berbohong atau tak dari gerak laku mereka. Macam Aisya pagi tadi, mengamuk lain macam. Sebelum ni aku boleh baca dia bohong atau tidak. Tidak tahu kenapa hari ni jadi lain. May be sebab ramai support fakta Mak Usu nya.

A prove yang dia memang pay attention kat kelas. Hu3x.

Dari riak muka dia aku tak ralat say sorry. Hope itu akan jadi contoh pada dia. Tak salah kan mengaku kesalahan sendiri...

2 comments:

Anonymous said...

salam - selalu nya kalau benar apa yg anak2 kita kata pasti beliau akan bertegas biasa nya benar. Tak salah kita sebagai ibubapa mengaku akan kesalahan kita. Ini tanda kita respect terhadap anak2 kita walaupun ianya hanya anak2 kecil kita :)

Yanie said...

Betul tu. Setuju sgt2. Masih lagi terbayang2 muka dia masa cikgu dia bagi tau memang hari tu kena pakai baju macam tu dan bila saya bagi tau yg saya minta maaf.