Kisah dalam Lady Coach


Ptg tadi mcm biasa aku balik naik komuter. Mcm biasa jugak kalau satu train cancel memang confirm next train akan penuh. Apatah lagi kalu lebih dari stu train cancel waktu peak hour. Lagilah teruk. Luckily aku naik dari stesen Putra. Jadi tempat duduk tu mmg confirm akan dpt. Kalau tak pun aku boleh berdiri kt tempat strategik sikit.
Aku suka sgt bila KTM introduce lady coach. Jadi tak payah lah nak berhimpit2 dengan penumpang lelaki. Tak payah nak loya tekak cium bau yang mcm2. Nak mengingatkannya pun aku geli. Tapi satu yang aku suka dgn penumpang lelaki ni, dia org tak selfish tak macam ladies. Kenapa? Sebab selagi ada tempat kosong, selagi tu le dia orang tolak bagi org kat luar masuk. ataupun dia orng move dalam bagi ruang. Kedua, kalau ada pregnant lady, nenek tua atau ibi2 bwk anak, ada yng baik hati bagi cepat2 bg seat. (Aku respect dgn brother2 ner. Sapa kate lelaki Malaysia x gentlement. Tapi x semua la. Ada jugak yg buat dek jer). Ini citer lain.
Tapi hari ni, aku meluat sgt dgn apa yg belaku kat depan mata aku. Memang hari2 mcm tu tapi x ler sedegil group ladies ni. Selalunya yang terlebih mengada ni bukan org muda tapi org yg dah berumur sikit. Tak ler tua sgt. Tua ler dari aku. Mcm selalu, kat KL Sentral station, bila train cancel org lebih ramai drpd biasa.mcm biasa. Berpadat2. Biasanya aku marah gak kat dia org ni. Dah tau train penuh jgn ler tolak2 lagi. Bahaya. Aku pernah tengok sorang makcik jatuh tersungkur, tapi situasi hari ni lain sikit.
Aku, mcm biasa dpt duduk. Aku berkongsi 3 seat dgn 3 org passenger lain. Semua kecik2 boleh ler share seat. Kat stesen KL, masuk ler tiga empat org ladies, berdiri kt depan aku. Then ada ruang sikit kt hujung. Beberapa org lagi bole masuk kalau nak. Then, train sampai kat KL Centrel. Situation nya mcm yg aku citer tadi ler. Boleh, dlm org2 berebut ni sorg perempuan ni. kata...Don’t move, Buat tak tau jer. Nanti kalau brek kita jatuh. No place to hold. Abg polis kat luar siap ketuk2 cermin kat kita org duduk. Diaorang buat do no jer. Buat muka taik. Lepas tu ada dua tiga org pempuan ketuk mintak tolong dia org masuk dlm sikit. Mcm x de perasaan, dia org buat tak dgr.
Aku tengok kat depan pintu, kesian aku tgk semua org berhimpit2 nak masuk. Berharap sgt dia org -org bodoh tak de otak ni bg space. Aku tak tau ler, ade jugak jenis org mcm ni. Tengok gaya mcm educated, tapi otak pakai kat lutut. Apa salah nye ko masuk sikit, bagi ruang kat org lain. Tak de tempat pegang, kau bertahan ler kat dinding train tu. Aku rasa org tak marah kalau tiba2 train brek kau jatuh tergolek ke, terpegang org lain ker. Bukan nya ada jantan. Semua pempuan kat dlm tu. Semua org tau train penuh. Kalau kau nak balik, org lain nak balik gak.
Kalau kau nak selesa sgt, tak nak berhimpit, ko naik ler kereta sendiri. Tak yah naik public transport.

To KTM, sampai bila kita org nak mengadap problem yg sama hari2.

No comments: